Vietnam

De binnenkomst vanuit het noord-oosten van Cambodja was (behalve een kort schrikmomentje) zonder problemen verlopen. Het duurde even voordat de minibus eindelijk vol (gelukkig mocht de lange toerist voorin zitten) en onderweg was. Er was van te voren aangegeven dat de minibus ook de grens over zou gaan terwijl ik m'n exit stempel zou krijgen. Echter! Toen ik me omdraaide was het busje ineens weg, met m'n (grote) backpack erin.. Na een minuut of 5 (kan erg lang duren) bleek dat ze nog wat spullen op moesten halen om de grens over te nemen.. Eenmaal aangekomen bij de vietnamese grenspost moest zo ongeveer m'n hele handbagage leeg omdat ze pillen en andere rare dingen (lenzen) op de scanner zagen. Met handen en voeten duidelijk gemaakt waar de rare dingen voor waren en uiteindelijk waren ze blijkbaar overtuigd dat het echt geen drugs oid was.

Na deze rit van +/- 2 uur was het tijd voor de volgende minibus van 3 uur naar Pleiku. Onderweg kennisgemaakt met het Vietnamese landschap; heuvel na heuvel met koffie/peper/rubber plantages en rijstvelden. Bij aankomst in Pleiku werd de minibus bijna bestormd door een stel moto chauffeurs die maar al te graag een toerist als 'bagage' mee wilden nemen. Gelukkig was ik al bij het busstation en vertrok m'n volgende bus al na 5 minuten voor een 2e rit van 4 uur. Deze rit begon goed, maar werd na verloop van tijd steeds vermoeiender.. de chauffeur moest 2 mobieltjes afwisselend (of tegelijk) beantwoorden en ging iedere keer tergend langzaam rijden voelde het aan alsof de rit een uur of 8 zou gaan duren, uiteindelijk werd het +/- 5 uur ipv de beloofde 4.

Aangekomen in Buon Me Thuot een poging gedaan om een lokale SIM kaart te kopen. Dat bleek nog moeilijker te zijn dan ik dacht; iets uitleggen aan een halfdove Vietnamese die bijna geen engels spreekt is best lastig.. Na 45 minuten waren we er eindelijk over uit dat ik een gewone SIM kaart wilde kopen, zonder speciaal nummer en zo goedkoop mogelijk. Daarna mezelf in de wereld van de Vietnamese keuken begeven en een restaurantje opgezocht waar ze voor 1.5 dollar een hele tafel aan ingredienten voor 'springrolls' (niet gefrituurde loempia's) voor je neerzetten. De volgende ochtend ook gelijk ontbeten met noodlesoup bij een 'straatrestaurantje'. Deze restaurantjes staan gewoon ergens op de stoep met een aantal plastic tafeltjes / stoeltjes die eigenlijk voor kleuters bedoeld zijn. Aangezien ik zo ongeveer de enige toerist in de stad was zal dat er vast komisch uitgezien hebben voor de lokale bevolking. Om half 11 zou ik weer met de bus verder naar het zuiden gaan richting Dalat (+/- 5 uur), alleen bij aankomst bij het busstation bleek dat er geen bus meer reed. Blijkbaar had ik gister een ticket moet kopen, terwijl er toen toch echt iets anders gezegd werd.. Welkom in Vietnam. Gelukkig wist de motochauffeur een ander busstation waar wel een bus naar Dalat zou vertrekken, om half 1.. Dat werd dus wachten in een omgebouwde garagebox met een paar houten bankjes. Terwijl ik daar zat te wachten besefte ik me dat het ondertussen 2.5 dag geleden was sinds ik de laatste toerist zag.

De volgende ochtend bleek dat ik in de afgelopen dagen iets verkeerds gegeten heb. Gelukkig zat ik in het beste hotel tot nu toe en kreeg ik zelfs ontbijt op m'n kamer toen ik aangaf dat ik me niet echt best voelde. :) Na het een tijdje aangekeken te hebben (en de jungletrek icm gekookt rivierwater in m'n achterhoofd) toch maar naar de dokter gegaan om te kijken wat het is. Uiteindelijk +/- 7 euro afgerekend voor het dokterbezoek + medicijnen, was het maar zo goedkoop in Nederland! Na de eerste paar pillen ging het al snel een stuk beter en kon ik gelukkig weer een beetje bij m'n hotelkamer vandaan. Na twee dagen toch nog een dagtripje gedaan met de befaamde 'Easy Riders'. Hierbij wordt je achterop een motor rondgereden voor een periode die je zelf kan samenstellen; van een dagtrip (mijn keuze) tot een 18 daagse tour van het zuiden helemaal naar het noorden.

De dagtour bracht me langs de standaard toeristische plekken rondom Dalat; één van de vele watervallen, verlaten Amerikaanse vliegveld, zijdefabriek, Crazy House (aantal gebouwen die redelijk willekeurig zijn gebouwd), Catholic Pagoda (Boeddhistische tempel die halverwege de bouw werd afgebouwd als kerk omdat de monnik katholiek is geworden) en nog wat plekken waar Agent Orange is gedropt tijdens de oorlog. Op deze plekken groeit nu nog steeds niets behalve oppervlakkige begroeiing, alles met diepe wortels sterft af omdat er nog steeds erg veel gif diep in de bodem zit. Daarnaast wordt er hier veel aan landbouw gedaan (koffie, groenten, bloemen) en zie je op de route ook veel kassen staan. Het leek af en toe zelfs op Nederland. :P

Tempel of disneyworld?

Tempel dus!

Landbouw/kassen.

Zijdefabriek.

Katholieke Pagoda.

Crazy House

Na Dalat was het de beurt aan Ho Chi Minh City. Hier bleek het weer een graad of 35 te zijn ipv de +/- 25 graden in Dalat.. Even wennen dus. Het eerste wat hier opviel was de drukte; 8 miljoen bewoners en 5 miljoen scooters. Voor een impressie van gekte: http://www.youtube.com/watch?v=4phFYiMGCIY. Ze zeggen dat je hier gewoon moet beginnen met lopen als je de straat over wilt steken. Langzaam en gelijkmatig en alleen uitkijken voor auto's, de scooters zouden wel rekening houden met je. Alleen als er 5 scooters op een rij met 50-60km/u aan komen scheuren stap ik toch echt de weg niet op.. Terwijl ik van de bus naar het hotel liep (en natuurlijk de verkeerde weg pakte) kwam ik ineens weer een bekende tegen! Jo, die ik voor het eerst ontmoette op m'n eerste dag in Cambodja, daarna weer op Koh Rong, later in Kampot weer voorbij zag komen en nu door een verkeerde afslag weer in Ho Chi Minh.. Het blijft een klein wereldje. :)

De volgende dag het oorlogsmuseum over de Vietnam oorlog en het 'Vietnam History Museum' bezocht. Het oorlogsmuseum bevat een nogal eenzijdige kant van de Vietnam oorlog, er wordt eigenlijk alleen verteld over wat de Amerikanen allemaal verkeerd gedaan hebben. Over de gevolgen voor de zuidelijke bevolking die de Amerikanen steunden was erg weinig te vinden.. Daarnaast waren er flink wat confronterende beelden die S-21 / Killing Fields nog overtroffen. Ook de gevolgen van het gebruik van de verschillende 'Agent' sproeimiddelen werden duidelijk in beeld gebracht, blijkbaar worden er nu nog talloze kinderen met afwijkingen geboren door de grote hoeveelheden gif.

Tussendoor nog een tijdje in de dierentuin rondgelopen (toegangsprijs +/- €0,25). Hier was het blijkbaar ook voedertijd voor de slangen..

Die avond zag ik op Facebook dat Scott (1.5 maand geleden in Chiang Mai ontmoet) via Laos en Cambodja uiteindelijk ook in Ho Chi Minh City was aangekomen. De volgende dag snel maar wat afgesproken om wat te eten/drinken, altijd leuk om 'oude bekenden' tegen te komen. :) Hierna was het tijd om met mijn eerste Vietnamese nachtbus van Ho Chi Minh City naar Nha Trang te reizen; +/- 8 uur van 23:00 - 7:00. Uiteindelijk toch nog aardig geslapen, achteraf blijkt dat het grotendeels afhankelijk is van de maatschappij die je kiest. Duurder is vaak beter en lig je niet tussen de beestjes/kakkerlakken. ;)

Nachtbus..

Nha Trang (oftewel de badplaats van Vietnam) lijkt een kolonie van Rusland. Het eerste wat me opviel bij binnenkomst in de stad waren de cyrillische teksten naast Vietnamees / Engels.

Little Russia!

Daarnaast was er niet bijster veel te beleven in de omgeving, een paar standaard toeristische attracties als dagtripjes naar de eilanden, een waterpark etc. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de volgende dag te gaan duiken met 'Rainbow Divers'. Het duiken was verbazingwekkend goed; zichtbaarheid was +/- 15 meter, veel verschillende koralen en een hoop verschillende vissen gezien. Toch een beetje een goedmaker voor de matige Vietnam ervaring tot nu toe. ;) Helaas zijn er geen foto's van het duiken aangezien m'n camera niet werkte met de cheapass Vietnamese batterijen (waar je natuurlijk onderwater pas achterkomt...).

De avond na het duiken was het weer tijd voor de 2e nachtbus. Ditmaal 11 uur van Nha Tran naar Hoi An. Op dit moment was Hoi An een beetje het maak/breekpunt voor Vietnam. Van veel mensen gehoord dat het toch wel hun favoriete plek was tijdens hun reis door Vietnam, dus hopelijk zou dit mijn beeld van Vietnam een beetje bijstellen. Bij aankomst viel het me al op dat het een stuk rustiger was dan de voorgaande steden, wat sowieso al een pluspunt is. ;) De eerste dag voornamelijk besteedt aan het verkennen van het stadje (er zijn zelfs delen waar geen scooters mogen rijden!) en verschillende eettentjes proberen. De volgende dag zou Scott (samen met Callan / Charlotte) arriveren in Hoi An waar ik de komende dagen mee op zou trekken. De dagen erna hebben we fietsen gehuurd en de stad/omgeving verkend wanneer we hersteld waren van de avonden met gratis (ja, gratis) drank.

Markt voedsel.

Het weer tot nu toe is nogal wisselvallig geweest; koude nachten/25 graden overdag in Dalat, 35 graden en hoger in Ho Chi Minh City, regen / 25 graden in Nha Trang, veel meer regen/bewolking/20 graden in Hoi An. In de eerste 2 weken Vietnam heb ik meer regen gehad dan in de eerste 1.5 maand Thailand/Cambodja bij elkaar!

In Hoi An heb ik ook besloten om m'n tijd in Vietnam kort te houden en zo snel mogelijk terug te vliegen naar Thailand om daar mijn Divemaster cursus te gaan volgen. Dit houdt in dat ik de komende 2 maanden op Koh Tao zal blijven om daar een aantal cursussen te volgen en daarnaast zoveel mogelijk te gaan duiken. Hiervoor moet ik wel mijn planning omgooien (Laos overslaan en eventueel later naar Indonesie), maar planningen zijn om bijgesteld te worden. ;)

Na een paar dagen Hoi An was het weer tijd om afscheid te nemen en verder te gaan naar Hanoi om Halong Bay te zien en om mijn visum voor Thailand te regelen. Tijd voor een nachtbus dus.. en wat voor één; van 13:00 tot 8:00 de volgende dag (19 uur!). Helaas had ik me niet bedacht dat ik op een zaterdag aan zou komen in Hanoi waardoor ik nog 2 dagen moest wachten voordat de ambassade weer open zou zijn.. De volgende dag een dagtocht naar Halong Bay geboekt om deze af te kunnen vinken van het lijstje. ;) De omgeving is supermooi, alleen de manier waarop het omgetoverd is tot toeristenval is weer typisch en doet toch flink af aan de ervaring.

Disco grot!

In Hanoi nog een stukje Sovjet antiek op de kop getikt. Moet thuis nog wel even naar de horlogemaker omdat hij iets onregelmatig loopt.

Nu mijn tijd in Vietnam tot een einde komt ben ik best blij om hier weg te gaan. Ik weet niet of het aan het land ligt, of aan het feit dat ik even in een 'reisdipje' zit. Als ik het vergelijk met mijn tijd in Thailand / Cambodja moet ik zeggen dat ik Vietnam een stuk minder indrukwekkend / leuke ervaring vind. Vooral de gigantische drukte / herrie waar bijna niet aan te ontkomen is in de grotere steden is iets wat me redelijk opbreekt na 3 weken. Ieder moment dat je buiten loopt moet je uitkijken dat je niet omver gereden wordt door scooters/taxi's terwijl er om de haverklap wel weer gevraagd wordt of je niet iets wilt kopen / scooterritje nodig hebt. Tijd voor 2 maanden op een rustig eiland dus. :)